Wij Gebruiken Cookies

cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website heeft. Voor meer informatie over hoe wij cookies gebruiken, kunt u ons cookies lezen.

Door op "Accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.

Gedaald Door Google Update Dit Moet Je Niet Doen

kees
Schrijver van dit artikel:
Naam: Jeffrey Tepper
Bio: Vanaf het moment dat Google het licht zag en ik mi... lees meer
Role: Owner GrowthDigital

Gedaald Door Google Update: Dit Moet Je Niet Doen

De Impact van Google Core Updates op SEO Wat is een Google Core Update? Een Google Core Update is een update die Google uitvoert aan de zoekmachine om de relevantie van de zoekresultaten te bevorderen. Met deze update verandert Google de kern van het algoritme, waardoor positieverschillen kunnen ontstaan. Niet doen: Paniek na een daling Wanneer je posities daalt na een core update is het belangrijk om niet in paniek te raken. Het is nooit leuk om te dalen in Google. Maar je hebt alleen een probleem als de posities weg blijven. Bij een Google Core Update zijn er winnaars en verliezers. De verliezers dalen in posities en de winnaars stijgen in posities. Als je posities gedaald zijn door een update, betekent dit dat de update een effect heeft op je SEO. Het is belangrijk om te begrijpen waarom je gedaald bent. Dit kan leiden tot een optimalisatie van je website en het herstellen van de posities. Maar wat moet je nu niet doen?

De Impact van Google Core Updates op SEO

Wat is een Google Core Update? Een core update is een update van Google’s algoritme. Het algoritme is de basis van de zoekmachine, die bepaalt welke zoekresultaten het beste aansluiten bij de zoekopdracht. Door het algoritme te wijzigen, veranderen ook de posities in de zoekmachine. Google voert geregeld updates uit om het zoekalgoritme te verbeteren.

Wat is een Google Core Update?

Een core update is een grote update aan de Google algoritme. Het doel van de update is om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren voor de gebruikers van de zoekmachine. Tijdens een core update kan het voorkomen dat websites significanter stijgen of dalen in de zoekresultaten.

Google geeft zelf aan dat als je geraakt wordt door een update, het geen penalty is. Er is dus niets fout met de website, maar andere websites zijn meer relevant geworden voor Google. Waardoor ze stijgen in de zoekresultaten ten kosten van uw website.

Na een update kan het zijn dat de posities hersteld worden. Hier gaan we later dieper op in.

Niet doen: Paniek na een daling

Als een daling inzet na een Google update, dan is het belangrijk om niet direct in paniek te raken. De kans is groot dat je met een of meerdere van de volgende fouten in aanraking bent gekomen:

  1. Voor een zoekwoord in de top 3
  2. Gezakt naar de 5e positie
  3. Gedaald naar de 8e positie
  4. 15-20 posities gezakt

Als je dit soort dingen ziet gebeuren dan is het logisch dat je in paniek raakt. Maar wees gerust dit is een veelvoorkomend fenomeen na een Google update.

In 90% van de gevallen herstellen de posities zich binnen 2 weken weer. Google is tijdens een update namelijk bezig met data verzamelen en verwerken.

Als de data is verwerkt gaan ze de update tweaken. Vaak worden posities herstelt tijdens het tweaken van de update.

Het is dus belangrijk om geduld te hebben. Zie je na 2-3 weken nog geen herstel? Dan kan je actie ondernemen.

Veelgemaakte SEO-fouten Na Google Updates

Na een Google update dalen veel websites in waarde. Het is een natuurlijke reactie om je website direct aan te passen. Toch moet je bepaalde SEO fouten niet maken na een update.

De volgende fouten worden vaak gemaakt:

  • Zoekwoorden verwijderen uit de content
  • Content herschrijven
  • Alle alt teksten matigen
  • Direct meer links bouwen

We leggen de fouten verder voor je uit.

Zoekwoorden verwijderen En Toevoegen

Als je website daalt in de zoekresultaten door een Google update, moet je niet direct zoekwoorden verwijderen.

Als je website op bepaalde zoekwoorden lager is gaan staan betekent dat niet, dat je de zoekwoorden moet verwijderen.

Als de posities dalen op zoekwoorden, betekent dat Google vindt dat deze zoekwoorden niet relevant zijn. Of dat je de content niet goed geoptimaliseerd hebt. Dit is een signaal om de content beter te optimaliseren, niet verwijderen.

Door zoekwoorden te verwijderen, maak je het probleem alleen maar groter. Je kan op basis van een paar dagen data niet de conslusie trekken dat je te spammy bent of te voorzichtig met jou keyword gebruik. Hoe groot de impact ook is, het is belangrijk om juist rustig te blijven.

Content herschrijven

De vierde fout die vaak gemaakt wordt na een Google update is content herschrijven. Zoals eerder genoemd, in deze blog, worden niet alle pagina’s geïndividueerd geüpdatet. Het kan dus even duren voordat de juiste informatie bij de juiste pagina staat.

Als je de content herschrijft, gaan de signalen van de oude pagina verloren. Google weet dus niet meer waar de oude pagina voor geïndexeerd was.

Herken je dit? Heb je na een daling direct alle content herschreven en geoptimaliseerd? Dan weet je waarschijnlijk ook dat dit niet de oplossing was.

Je bent bang dat de content door de update minder relevant is. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, het is juist de kunst om Google eerste de tijd te geven de update goed te verwerken. Pas dan als jij jou data heeft verzameld en Google die van hen, pas dan kan men conclusies trekken. Wellicht lees je later op onze blog dat wij ontdenkt hebben dat de update vooral Backlink gerelateerd was. 

Alle alt teksten matigen

Alt teksten moeten altijd beschrijvend blijven, maar het is niet de bedoeling dat je over optimaliseert. Het is belangrijk dat de beschrijving aansluit op de afbeelding, maar het hoofdzoekwoord hoeft niet gebruikt te worden als het in het geheel niet natuurlijk aanvoelt. Tja deze omschrijving is natuurlijk ontzettend vaag, wellicht heb jij net alt tekst aanpassingen gemaakt en trek jij de conclusie, ik ben te aggresief geweest. Niet doen! Eveneens op basis van welke data trekken wij deze conclusie. Wellicht blijkt na 2 week dat jou posities hersteld zijn of dat de update vooral te maken had met de kwaliteit van afbeeldingen.

Direct meer links bouwen

Wat je ook niet moet doen is direct meer links bouwen. Je hebt een daling in de zoekresultaten, omdat er waarschijnlijk iets is aangepast in het algoritme van Google.

 Het klinkt heel logies, ow ik ben gedaald tja ik zou wel te weinig uitgeven aan linkbuilding en de concurrentie meer. Natuurlijk is dat mogelijk, maar maak dit besluit pas als jij data verzameld hebt.

  • Hoeveel links bouwde jij?
  • Hoeveel Links bouwde de concurrentie rond die zelfde periode?
  • Wat zijn de kwaliteit van de links?
  • Ging de update wel over links?
  • Wat zetten anderen over de update ervaren zei het zelfde?
  • Wat zegt Google zelf over deze update?
  • Wat als je besluit meer links gebouwen? Hoeveel gaat dat er dan zijn?

Dit zijn nog maar een greep uit een vat vol vragen die wij bij growthdigital eerst grotendeels beantwoord willen hebben alvorens we handelen.

 

Kortom ga niet direct reageren wacht 2 week

Het is lastig om geduldig te zijn als je website is gedaald door een Google update. Maar het is in het belang van je bedrijf om niet overhaast te reageren. Laat de update minimaal 2 weken staan en kijk dan opnieuw naar de resultaten. Pas als je na 2 weken nog steeds een daling ziet, is het tijd om in te grijpen.

Als je eerder ingrijpt kan dit een averechts effect hebben. Het kan zomaar zijn dat je na een aanpassing nog verder zakt in de zoekresultaten.

Daarnaast kan een daling tijdelijk zijn. Na een update worden de zoekresultaten doorgaans nog getweakt door Google. Het kan zomaar zijn dat je posities weer herstellen na de tweaking.

Gun jezelf en je bedrijf minimaal 2 weken om de resultaten te beoordelen. Maar wel 2 week nadat Google aangeeft de update gestopt te hebben.

Waarom geduld moeilijk is maar van groots belang

Als je website gedaald is door een Google update, dan kan het moeilijk zijn om geduld te bewaren. Je website is misschien wel 20% tot 30% gedaald in verkeer, waardoor je inkomsten ook met tientallen procenten zijn gedaald.

Je wilt actie ondernemen, maar het advies is om dit niet te doen. We raden aan om minimaal 2 weken te wachten met actie ondernemen. Dit is waarom het belangrijk is om geduld te hebben:

1 update bestaat uit meerdere updates

Google geeft zelf aan dat een update uit meerdere updates bestaat. Dus het kan zomaar zijn dat een daling van posities na een Google update van tijdelijke aard is.

Een praktijk voorbeeld:

De google update richt zich op keyword spam, directory links en een ai update voor voice search.

Zou het slim zijn als jij je verplaats in Google om alles in 1x te releasen over de hele wereld? Mijn logica zegt nee dat is het niet. Want als men van alles aanpast tegelijk weet men moeilijker te traceren welke aanpassingen welk onverwachts gedrag weer geeft. Het zogenoemde debug process is dan veel moeilijker, dus het kan best zijn dat een update ongeveer zo werkt.

– Eerst de keyword spam update, deze wordt uitgerold in india en vooral in de niches casino

– Google wacht de resultaten af, analyseert ze tweakt het en rold het uit over meer niches in india
- Google wacht weer af en tweakt eveneens,
 

Je begrijpt dat het dus updates heel specifiek kunnen en geclusterd wanneer ze uitrollen kunnen worden in bijvoorbeeld

  • Niches
  • Landen
  • Talen
  • Alleen Mobiel
  • Javascrips websites
  • ect ect ect

Bij een Google update gaat er ook zaken fout bij Google zelf

Google maakt de update en wij als SEO-specialisten moeten ons hierop aanpassen. Maar Google moet ook wennen aan de nieuwe update en het systeem finetunen.

Hierdoor kan het voorkomen dat posities in eerste instantie snel dalen. Maar naarmate Google finetunet, zullen de posities zich ook weer herstellen.

Als je 2 weken na de update nog steeds dalende posities hebt, dan is het tijd om je zorgen te maken.

Maar vaak zien we dat na een update de posities dalen, waarna ze na wat tijd weer stijgen.

Heb dus geduld en wacht minimaal 2 weken met paniek. Als je na 2 weken nog steeds verkeerde resultaten ziet, dan is het tijd om bij te sturen.

 Google Updates Finetuning

Vaak worden posities herstelt na het tweaken. Het is belangrijk om na 2 weken te evalueren. Staat je website na 2 weken nog steeds lager dan voorheen? Dan ben je daadwerkelijk geraakt door de Google update. In dit geval wordt het echt tijd om een SEO specialist in te huren. Zeker als je afhankelijk bent van organisch zoekverkeer voor je business. Met professionele hulp kan je de daling herstellen en je website gereed maken voor de volgende update.

Na 2 week nog steeds verlies op SEO

Als je na twee weken nog steeds verlies hebt op SEO, dan ben je inderdaad geraakt. Het is dan van groot belang om actie te ondernemen. Actie ondernemen kan bestaan uit het schrijven van nieuwe blogs, het herschrijven van bestaande blogs of het verhogen van de autoriteit van jouw website door backlinks. Maar wat je precies moet gaan doen moet je eerst helder hebben, lees onze blogs, lees andere hoge kwaliteit bronnen, zoek gelijken online en volg discussies wat doen hun om het te herstellen? Maak een finetune planning en ga element voor element te werk.

Als je zelf niet de juiste kennis en tools hebt om actie te ondernemen is het verstandig om een SEO specialist in te huren. In de praktijk kunnen zij je snel weer op de juiste weg krijgen.

Daarom is het ook belangrijk om je concurrenten in de gaten te houden. Als jij groeit, kan het zijn dat zij dalen. Het is een spel van groei en daling, maar uiteindelijk moet je netto winst behalen.

Als dit niet gebeurt, dan kunnen we je helpen. Ons team van specialisten is elke dag bezig met SEO. Deze specialisten hebben een passie voor zoekmachineoptimalisatie en zorgen ervoor dat wij en onze klanten winnen in Google.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek de mogelijkheden.

Huur Een SEO Specialist in met Ervaring

Vind je het lastig om te bepalen waarom je gedaald bent door een Google update? Of wil je zelf de daling omdraaien maar weet je niet hoe? Onze SEO specialisten hebben jarenlange ervaring met het oplossen van dalings door Google updates. En het opzetten van een SEO strategie die werkt en toekomst bestendig is. Neem vrijblijvend contact op voor advies op maat. Onze SEO specialisten helpen je graag met het opstellen van een SEO plan van aanpak. Zodat je weer online kan groeien.